Valet 2010

Känner att jag vill göra min röst hörd också som bloggare när det gäller valet. Jag har nog aldrig varit så intresserad av politik som jag är nu och det tycker jag är väldigt positivt. Publiciteten när det gäller det här valet har varit ett uppvaknande för många tror jag personligen. Och jag tycker att det är otroligt positivt att det nu förs diskutioner om politiska ställningstaganden och folks olika åsikter. Att vi öppet kan diskutera vad vi tycker och vad vi röstar på. Jag kommer ihåg när jag var yngre och frågade mamma och pappa vad som hade röstat och fick till svar att "sånt säger man inte" Man skulle alltså förr i det tysta komma fram till vart man stod i politiken. Förr fanns det inte heller lika många sociala medel att använda sig av för att kunna avgöra vilket parti man med sympatiserar med. Tyvärr kan jag säga att jag själv blev intresserad och insatt alldeles för sent, men bättre det än aldrig. Jag hade velat läsa mig på mycket mer.

När det gäller situationen nu så tycker jag att det är lite ledsamt att det är så många som har gått på sd:s valkampanj och röstat på dom. Men jag är inte orolig för att det kommer att bli osäker styrning av Sverige för det, för jag måste ha större tilltro till våra politiker ändå, och jag tycker att Reinfeldt sköter det bra. Jag ogillar Sahlins påhopp om att det är kritiskt läge och hysteriskt uttala sig om sådant. Om det nu är som dom säger att dom inte vill ha med sd i regeringen så får dom faktikst ta sitt ansvar också även om dom nu inte "vann" Jag tycker att det här känns lika uppblåst som när alla skulle ta sprutan för svininfluensan. Jag tycker som sagt att det är pinsamt att vi fick in ett främlingsfientligt parti i riksdagen men jag ser det inte som att det kommer att gå illa för det och att vi har en massa nazister i landet utan snarare att det är många som inte har förstått vad det är dom faktiskt har röstat på. Jag har själv vänner som har röstat på dom och eftersom vi lever i ett demokratiskt land så tycker jag att man har rätt att göra sin åsikt hörd. Men jag tror inte att dessa människor hade röstat på dom om dom hade varit helt pålästa, förlåt, jag hoppas att ni inte tar det som påhopp utan bara något jag själv tror och anser. Jag själv gick nästan på deras propaganda, för att dom var otroligt smarta och vältaliga och hade många åsikter som jag själv tyckte. Men vad jag tror många har missat är att läsa ALLT vad dom faktiskt står för. Här är en sida som jag tycker var bra att kolla på. Många som har röstat på dom tror jag är proteströster mot att landet inte styrs på ett bra sätt och för att förtroendet för den svenska politiken inte är tillräckligt och att man vill ha ett uppvaknande. Och det kan jag förstå. MEN att rösta på sd tycker jag fortfarande inte var ett bra alternativ, jag tror att det fanns bättre sätt att protestera. Magnus Betner har faktsikt väldigt bra åsikter tycker jag när jag läste hans blogg. Sen tycker jag att den är rolig blogg och bra skriven blogg i stort så kika in på den! :)

Hur som helst så avslutar jag detta inlägg att säga att jag inte alls är orolig för sveriges styrning och när hysterin för lägga sig så kommer nog folk lugna sig också. Saker som "om du du har röstat på sd så kan du ta bort mig som vän från fb" tycker jag bara är löjligt. Om folk kunde prata med varandra så kanske man skulle kunna få ett vettigt svar precis som jag tycker att det var otroligt dumt av media och av de andra patierna att utesluta dom från debatter, istället för att ta upp deras åsikter i debatter med dom och kunna syna dom istället för att prata OM dom som ett hemskt fenomen. Det är ju bara att göda dom och göra dom starkare. All publicitet är ju bra publicitet. Genom att prata med varandra är ju det sättet som skapar förståelse och mer rättvisa bedömningar för alla. Det hade också gjort att svenskarna kanske inte hade röstat ännu mer på dom just för att dom anser att dom andra politiska partierna inte lyssnar! Lyssnade på nyhetskanalen en del idag och både Reinfeldt och Miljöpartiet hade bra åsikter om läget. Reinfeldt verkar ha fattat att många nog har proteströstat på sd och att det är något som måste komma upp till ytan och ses över varför. Och det hoppas jag. Så att dom som nu har "proteströstat" på dom inte ska ha kastat bort sin röst. Att invandrarfrågor är något som svenskarna faktsikt vill belysa! LYSSNA och PRATA med varandra är min åsikt. Det är ju ändå en demokrati och svenskrna söker en förändring. När det gäller Miljöpartiet så tycker jag att dom hade bra åsikt i att dom tycker att alliansen ska prata med Sossarna för att de ändå är det största partiet, och försöka komma på någon lösning. Jag vill INTE att sd ska sitta i en position som vågmästare. Jag tycker själv inte att lösningen "få över Mp bara för att kunna vinna majoritet" är någon bra idé. Bäst vore ju kanske att prata med rödgröna och helt enkelt ge och ta lite i frågorna för att på så sätt få ett bra styre, utan att ge luft under vingarna för Sd och inte heller utesluta dom. Och ja det innebär ju att någon av parierna måste stryka på foten och visa att dom är mer för en lösning som gynnar sverige och svälja stoltheten i vem som vinner och förlorar för kan dom inte prata med varandra så kommer det bara sluta med att alla förlorar. Jag tror på Reinfeldt, jag tycker han verkar stabil och bra och hoppas också att han lever upp till det jag hoppas! Det kommer att gå bra, jag är inte rädd för nån naziststormning och inte heller osäket styre. självklart kan det bli lite knepigare att styra landet i minoritet, men det kanske är lite bra också! :) När stormen är över så landar vi nog alla på fötterna :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0