Mumsig paj


Kantarellpaj med kyckling, ost och bacon. Nu ska jag försöka komma ihåg vad jag hade i min paj som jag gjorde i lördags som mina gäster tyckte var så god! Receptet har jag försökt dela på så det är nu skrivet för EN paj (ca 4-6 pers (typ)). Bilden är från paj jag gjorde för ett tag sen, men den är typ likadan.

Pajdeg:
3 dl vetemjöl (eller varför inte nyttigare mjöl efter eget val:)
150g smör eller margarin
2-3 msk kallt vatten
(salt)

Äggstanning:
3 ägg
3 dl mjölk
salt och peppar

I pajen:
2 kycklingfiléer
ett paket bacon (jag hade ett helt på dubbel sats)
en halv röd paprika
Fetaost
en halv Zucchini
massor (!) av kantareller
kocktailtomater (ett halvt paket)
riven ost (jag tog gratängost)

Smula ner smör i vetemjöl och ev salt (jag hade salt) Ha i lite vatten och knåda ihop en deg. Tryck ut i en form. Jag tycker att de små pajformarna är ganska små för jag vill ha en lite matigare paj så jag tog en större glasform. En sån form med löstagbar kant som man brukar göra kladdkaka i funkar också utmärkt, ta det du har! Ta en gaffel och hacka några hål i degen och låt gärna vila svalt i minst en kvart. Så länge fixar du resten!

Stek kycklingen och baconen i bitar. Stek paprika, zucchini i bitar och fräs kantarellerna i lite smör. Ha i det och i pajskalet tillsammans med tomater (delade), fetaost och riven ost. vispa ihop ägg, mjöll salt och peppar och ha över äggstanningen över pajen.

Grädda i ugnen i ca 45 minuter på 200 grader. Du ser när äggstanningen har satt sig och den ser fin ut :)

Servera med en fräsh grönsallad! Ett måste tycker jag! :)

Tips: Inget är skrivet i sten, våga chansa lite. Vill du inte ha fetaost, ta inte det! Vill du ha i oliver, ha i oliver! Vill du göra med fläskfilé, ta det istället för kyckling. Vill du ha lite hetare, ha i chili. Har du inte kantareller, ta champinjoner. Med pajskal och äggastanning kan man ju göra en paj med vad man än har hemma. Jag förstår inte att jag inte gör det oftare. Det är verkligen INTE krångligt eller tar lång tid. Snarare tvärt om! Jag gillar! :)




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0