Gårdagens HIT

Igår var HIT-passet på gymmet asbra! HIT för er som inte vet är HögIntensiv Träning vilket innebär kortare träning med hög puls och man ska maxa ut allt man har. Passet är indelat i fyra zoner där man varvar tre övningar och mellan varje zon är det 1 minuts andningspaus. Man stannar i varje zon i 4 minuter.

Ungefär såhär låter tränarens första ord: "Välkommen till HIT, för er som inte vet det så är det högintensiv träning och det innebär att ni ska ligga på er maxpuls efter en minut och sen vilja dö efter 3. Gör ni inte det så gör ni inte tillräckligt. Undvik att dricka vatten mellan zonerna, då kan ni kräkas."

Såhär såg dagens pass ut (kan ha varit 8 av något istället för 10):

Uppvärmning
Bestående av jogg och olika övningar under tiden. Pulshöjande.

ZONTRÄNING
Zon 1
10 Armhävningar
10 Mountainclimes (stå som armhävningar och hoppa fram med ena knät i taget)
10 Hoppa utfallssteg

Zon 2
10 Stockhhäv (Påse med vikter som slängs upp på axeln och sen dräms ned i golvet)
Utfallssteg med vikt (förflyttningsövning)
10 Jämnfotahopp med vikt upp på bänk.

Zon 3
10 Full kettlebell swing
8 Burpies med kettlebell upphopp
10 Benböj på Bozuboll med kettlebel

Zon 4
10 Skivstångsdrag till hakan (jag gjorde lygglyft)
Björngång (förflyttningsövning) (jag gjorde utfallssteg)
10 axelpress med skivstång (Jag gjorde situps)

I zon 4 ersatte jag övningar med andra eftersom jag har fått en överansträngning i armbågsleden sen HIT två veckor tidigare och drog upp det förra tisdagen igen så nu höll jag mig borta från ryckövningar för armen)

BONUSÖVNING (vanligtvis mellan 4-6 min. Denna gång 8,5 minuter)
Parövning. Ena står valfritt i plankan eller i jägarvila medans man väntar på att den andra springer bort till andra sidan och gör olika övningar. Övningarna var 8 armhävningar, 8 situps eller 8 upphopp. Man hann göra ca 3 set med byten innan nästa man bytte övning.

BONUSÖVNING 2
25 burpies

Nedvarvning
Rörlighet och stretching.

Kommentarer
Postat av: Stora L

Det här passet låter verkligen grymt jobbigt. Jag skulle nog dö efter två zoner!

2012-01-05 @ 06:42:54
URL: http://lillasvartaboken.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0