Tabata-app

 
Här kommer ett TIPS till er som ibland har svårt med idéer vad ni ska träna och för alla som kanske ibland har en dag på gymmet när man är lite omotiverad. Efter varför inte även en dag när man är tokmotiverad, funkar till allt. Då tar jag fram denna, jag tycker den är jättebra!  Jag har testat ca 5 appar för Tabataintervaller men denna tycker jag är bäst hittills. För mig måste den vara lätt och bra att ställa in och sen lätt HÖRA när det är paus och när man ska köra. Sök på Tabata och så ser ni denna som heter HIIT. Ni ser symbolen på den vänstra bilden.
 
HUR GÖRA? Värm upp först så du är uppvärmd. Välj övningar du ska göra, det spelar egentligen inte så stor roll vad. Armhävningar, upphopp, benböj, sit ups, en övning i maskin, burpees, vad som helst. Bestäm gärna 4-6 st (tycker jag är lagom). Ställ in klockan på 20 work, 10s vila, 8 upprepningar. Välj ca 20s preptime så du hinner placera telefonen där du vill ha den. Jag har min i ficka på armen och hörlurar. Har du inte det kan du lägga telefonen framför dig och titta på displayen funkar ju också. Ställ dig till rätta och slå igång den. Den räknar alltid ner tre slag innan den tjuter och du ska starta. Sen är det samma 3 sek nedräkning för varje intervall så du lätt kan höra när du ska starta, stanna och när du är klar. Alltså samma övming i åtta ggr 20 sek. Bara att mosa!!! Bra träning på 16-30 minuter!
 
Jag tycker att det är så himla SKÖNT för jag slipper RÄKNA hur många jag ska göra jag ska göra och tappa bort mig. typ 12-15 sägs det väl, men här är bara att köra så många det blir. Lätt att fokusera och veta vad man ska göra i de närmaste 4 minutrarna. ENKEL träning helt enkelt. Kan även ställas in om man vill jogga/springa. Dra på lite mer under work och gå eller jogga lätt i pausen. Så skönt att slippa tänka! :D
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0