Konditionsträna utan knäbelastning

 
Nu när jag då inte får använda benen och anstänga knäna så måste jag tänka till hur jag ska få till konditionsträning utan den belastningen. Jag vill ju gärna få upp flåset så mycket det bara går. Jag får gå till min kära Crossfit där man får ordentliga pulsrusningar, plocka bort hopp och benövningar men ändå så mycket helkropp som det går så det var bra att jag fick det svaret när jag frågade min sjukgymast efter tips på konditionsövningar.
 
"Tänk lite ”Cross Fit”, personligen så tycker jag att det värsta för flåset är att göra ”halvtunga” övningar med så hög intensitet som man kan tänka sig! Ska man skona knäna då så kan det ju funka med t.ex. marklyft/swingar/pushpressar – typ övningar som involverar så mkt muskler som möjligt utan att man böjer på knäna. Kombinera t.ex. swingar med kb, armhävningar, plankstående korsvis knä mot armbåge 8reps/övn/8varv  eller 21, 15,9 på marklyft (så tungt du kan utan att tappa formen) och pushpressar så kommer du ju förmodligen att få en fin liten pulshöjning."
 
 

Det här betyder att jag kommer att fortsätta kunna gå på ett par pass, men kanske anpassa dem lite. Känner man att man skulle behöva anpassa dem för mycket så är det ju bättre att hoppa över och göra eget, för att någon annan ska få platsen, men känner jag att det funkar så gör det ju det. Jag är ju liksom inte handikappad, jag ska bara inte belasta knäna :)

 

Tänk, det är så himla bra att man omges med så många människor som är träningsintresserade och som man kan få hjälp och stöd av. Då känns livet lite lättare :) Idag och imorn blir det nog helvila. Hehe känner av två fyspass där jag bytte ut benövningar mot överkropp :P så axlarna ska få vila lite också. Annars sitter man väl där med överansträngd överkropp istället av att man lägger all belastning där :P Träna smart Helena, träna smart! Det gäller fler av dem jag känner också. Se mig som ett varnande exempel, det gick hur bra som helst att springa 3,6 mil på tre dagar, men jag får lida för det också.  Hur det än är så tränar jag inte extremt mycket, och jag vilar ordentligt tycker jag, men rätt som det är så ligger problemen i ditt knä ändå, dagsform, otur vad man än vill kalla det. Ena gången kan det gå, nästa inte. VILA... man får inte glömma återhämtningen i vardagen :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0