Akutbesök på Kvinnokliniken

Ni kanske har sett på fb att jag var upp på kvinnokliniken i fredags. Tänkte att jag skulle skriva några rader vad det handlade om. Jag vaknade på natten till fredag av att jag har så sjukt ont i magen. Jag låg ett par timmar och visste inte var jag skulle ta vägen. Jag bara låg och grät och funderade på om jag skulle åka till akuten. Det är första gången någonsin som jag funderat på att åka dit. Jag testade att ta två alvedon och det hjälpte iallafall lite. På morgonen ringde jag iallafall till kvinnoklinkiken och frågade dem och de bad mig komma in och titta.
 
Domen, efter att två läkare hade tittat, blev att jag hade en ca 6 cm klump i magen som antingen är en sk gulekrop som bildas innan mens och sen ibland kan hänga kvar lite för länge, men den försvinner så småningom. Eller så är det en till cysta. Skulle kunna vara den cystan som var 2 cm som de lämnade kvar vid förra operationen. De hade nämligen svårt att se vad "klumpen" (som jag väljer att kalla den nu) tillhörde. Den låg ganska på mitten bakom livmodern och högra äggstocken kunde de inte riktigt lokalisera så det var svårt att säga. Den lilla cystan kunde de inte heller se. Så ja, antingen har den förvunnit och jag har bara en gulekropp som också försvinner, eller så är det den 2cm som har växt till 6cm på två månader.  
 
Just där jag hade som mest ont kunde de inte hitta något, det gör fortfarande ont men långt ifrån smärtan som var på natten. De trodde att det kunde vara endometrios som var just precis där och just då blödde och härjande och orsakade smärtan eftersom de inte kunde se om klumpen tillhörde högra äggstocken. Grejen var ju att det inte var bara där det gjorde ont utan över hela magen, men när de frågar var man har ont så är det ju var det gör mest ont som man talar om. När jag hoppar eller springer gör det ont i magen. aja, inget att göra åt, jag hoppas att det försvinner snart. Det här med endo, det är inte så kul. Jag vill börja äta p-piller snart så endon slutar härja riktigt såhär mycket...
 
Jag ska tillbaka om någon månad och då ser vi vilket klumpen är/var. Antingen har den då försvunnit eller så är den kvar, det kommer att avgöra vad det är. Tills dess så får jag anta att det är bara en sån som försvinner. Tanken skrämmer mig ju såklart att det skulle vara en till cysta och om den är 6cm nu så vet jag ju vad som väntar och jag vill INTE gå igenom samma skit igen. Jag vill inte. Är sorgsen och skrämd av tanken. Även om jag ju som sagt inte vet än och såklart hoppas på positivt så kan jag inte helt slå bort tanken på om det skulle vara en cysta till. Får vänta och se, det är säkert bara falskt alarm :) Hoppas hoppas!!!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0