Halvvasan

Jag och Elina placerar ut våra skidor i startfältet och fixar med det sista. Startled 0, FÖRST, inte dåligt ;)
 
Toktaggade och redo för att ge oss ut på vår 4,5 mils längdskidåkningstur!
 
10.00 Upp upp and awaaaay...

Första biten var jätteskön. Jag bommade första vattenstationen efter 8km i Vasslan då det inte var en ordinarie och jag trodde Oxberg skulle komma efter 1mil. Meeen det var istället 1,7 mil dit. Så jag hade lite för lite vätska i kroppen sista biten fram till Oxberg. Sista biten upp dit var de omtalade Lundbäcksbackarna, regäla pissbackar där det sög regält i benen. Jobbigaste biten på hela loppet tycker jag. Hällde i mig 4-5 muggar med blåbärssoppa, vatten och energidryck. En liten snutt bulle och åkte vidare till nästa depå. Hit var det lugn och skön åkning.
 
Kommer in till kontrollen vid Hökberg efter 2,5 mil pigg som en lärka där Nicke står och väntar:)
 
Sen drar vi vidare mot Eldris.
 
Lugn vända till Eldris också, sista depån innan mål. Där har Elina fått oturen att både få ont i rygg och knän och jag känner att jag har mycket kraft kvar så vi delar på oss där och jag mosar sista 9km in till målet i Mora.
 
Jag visste att det var tajt med tid att hinna innan mitt uppsatta mål att hamna under 4 timmar. Dock hade jag inte fullt koll på hur mycket tid det var kvar så jag gav verkligen allt jag orkade hela sista 9. Hade inte kunnat pressa på mer än så. Vid 5km kvar började jag få kramp i vänster vad och resten av kroppen började också bli rätt trött. Jag är sjukt stolt över min egen förmåga att trycka på ordentligt just den biten, för normalt så brukar jag kunna ge upp när jag blir trött. PANNBEN utav bara helvete satte in och jag SKULLE under gränsen. Jag hade bett Nicke ringa mig en signal och lägga på om jag var på gränsen och vid 5km kvar ringde han, det sporrade mig massor. Vid 2km ringde han också en signal och de tolkade jag som att jag skulle lägga på ett extra kol för att jag var nära att inte hinna. När jag såg klockstapeln strax innan mål vara på 13.56 gasade jag igenom sista svängen, över bron och upp på målrakan...
 

Så fokuserad att jag till och med missade Nicke efter kanten trots att han tydligen skrek på mig. (haha, men han gjorde samma miss två dagar innan så det gör inget ;-))
 
 
In i mål på tiden 3.58.22. Klarade målet. Jag var lite trött i kroppen just efter sista satsningen, men annars inte speciellt trött alls. Jag hade jättebra vallat (Nicke är en ängel). Perfekt fäste när jag skulle ha det och bra glid när jag ville ha det. Spåren var jättefina och kroppen kändes bra hela vägen. Det enda som var jäkligt drygt var min hosta och att jag ibland fick lite svårt med andningen pga den. Jag tycker verkligen att hela upplevelsen var ROLIG och inte alls så jobbig som jag hade trott att jag skulle tycka :D Mycket är nog för att jag redan mentalt är inställd på att det där skulle vara ett test/träningspass till riktiga Vasaloppet. Jag är tacksam att kroppen inte gjorde ont någon stans. Känslan för Vasaloppet är jättebra och jag är toktaggad!!! Känner att det kommer ju vara riktigt jobbigt men ändå nåbart att klara. Här och här finns ett par till bilder från loppet som är tagna av tävlingsfotograferna. Här är tex målfotot. Jag är faktiskt den enda av oss fyra som är GLAD på målfotot haha :P

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0