Factor Functional Gym

 
Har länge tänkt ta mig till Factor och testa men det har tyvärr kommit saker mellan hela tiden. För ett par dagar sen köpte jag en månads träning på Factor och var dit igår för första gången och testade. Jag ÄLSKAR ju verkligen denna form av träning, högintensiv lite tuffare träning, det är bara sådana pass jag väljer på friskis annars också. Väldigt lik Friskis HIT-pass men lite kortare. Tanken är väl ju man ska dra på lite mer vikt då eftersom det är kortare och färre övningar. Jag hade tyvärr så satans ont i ryggen sen skidåkningen så jag vågade inte riktigt lassa på. Träningen var upplagt i tre delar. Först en uppvärmning, sen en liten styrkedel och sen 10 min högintensiv träning (hit). Jag tror personligen att uppvärmningen skulle kunna vara bättre för att minska skaderisken. Styrkedelen var i detta pass 5+5+3+3+3 frivändningar. hit-delen var tre övningar Clean and jerk (frivändningar), split jumps (utfallshopp/killerjumps) och HR push ups (explosiva armhävningar). Dessa gjorde man först ett varv med 3 sen 6 sen 9-12-15-18 osv.... så många varv man hann med på 10 min. Älskar att mosa på!
 
Egentligen är det ju väldigt lätt att skapa sånana här pass själv så länge man är på en plats med stänger och fria vikter mm. Det gäller bara att ha lite kunskap och motivation. Efter ett antal HIT-pass och CGX och Cirkelfys så har man byggt på sig lite fantasi, MEN jag tycker ändå att det är SJUKT SKÖNT och BRA när någon annan bestämmer vad jag ska göra. Slipper jag tänka själv :P Det är också väldigt svårt att motivera sig själv att köra på hårt om man är själv och ska tänka själv, så är det ju. Man veknar liksom lite tidigare. Och jag älskar att vara på en plats där likasinnade finns, människor som gillar det jag gillar! Det är det som lockar mig mest! Det finns det visserligen på friskis också, men inte på samma sätt, där är det utblandat med de som gillar gympa (no offense, men det gör inte jag) Jag tycker om hårdare träning som ger både styrka och hjärtflås! Jag har en del vänner som tränar där och så känner man igen en hel del från friskis. Jag kommer nog ha kvar en prenumeration där men tyvärr kanske bara den som är 2 gg i veckan för att hinna med allt annat som jag bör göra (löpning, cykling, skidor, simning) och ändå kunna ha vilodagar. Jag tycker också att det är lite dyrt, jag har liksom inte obegränsat med stålar att lägga på träning. Helt sjukt mycket la jag 2012 och det kommer inte bli mindre under 2013 med klassikern.
 
Det är verkligen alltid jättekul att hitta nya träningsplatser, träffa nytt folk, lära sig mer och hitta bättre tekniker, så ett tag kommer jag nog hänga kvar iallafall. Det är dessutom sjukt kul med crossfit! Ser fram emot att testa deras tabatapass och få ta ut sig! :D Träningen passar mig jättebra! :) Älskar sånt här! Tummen upp! :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0