Dilemmat med träningskort

Kikade lite på mina träningskostnader nu när mitt Friskiskort går ut om drygt en vecka och spanar på vad som är bäst för mig och ekonomin för hur som helst är det fan dyrt att träna! Tanken är att jag ska kommer cykla och springa mycket i vår/sommar inför klassikern och tänkte därför att jag då inte kommer att utnyttja ett nytt Allkort eftersom jag bara kanske är där nån gång i veckan. Som det är nu är jag ju även fast Factormedlem där jag har minimedlemskap som betyder att jag får träna två ggr/vecka. Jag benar upp de olika delarna för att se vad som är bäst och kanske även kan hjälpa någon mer som funderar =)
 
FRISKIS
Har funderat på att kanske ha uppehåll på Allkortet nu under vår/sommar för att hinna med löp och cyklingen. Men spinning vill jag gärna kunna köra helst fram till vätternrundan, och främst till de har fått bort allt grus ute och sen även när det regnar och man vill inte gärna träna ute. Så kanske ett 3 mån spinnkort? Men då kan jag BARA spinna, inget mer. Eller 10-klippkort för att täcka upp det och då kunna göra NÅT mer om jag skulle vilja på ett HIT-pass eller CGX. Det här kom jag fram till...
 
Spinnkort 3 månader = 46 kr/vecka.
Klippkort = 45 kr/ gång
 
SÅ OM jag alltså BARA skulle spinna/träna EN gång i veckan så spelar det ingen roll vad jag gör. (Anledningen till att jag jämförde bara med 3månades och inte årskort spinning, är för att jag kommer ju vilja göra nåt mer i höst än spinna) Om jag vill kunna spinna 2ggr/veckan så blir det hälften så dyrt med spinnkort än klippkort. Vill jag spinna och göra nåt annat så det sammanlagt blir två ggr i veckan så kostar det 90kr på en vecka. Sååå, alltså OM JAG INTE vill göra nåt annat än spinna och inte fler en en gång/vecka så ska jag ta spinnkort. Vill jag egentligen träna NÅT mer än det och mer än en gång i veckan så är jag körd hur som helst typ. Då ska jag bara hålla mig till EN gång för att hålla kostnaden nere. Jag måste nästan blanda in allkort i leken.
 
Allkort år = 48kr/vecka.
 
Även om jag bara skulle träna en gång i veckan så är det samma kostnad som om jag skulle köpa spinn tre månader eller 10-Klippkort. Vill jag träna fler än en gång och då oavsett VAD jag tränar så blir det billigare att ta Allkort, plus att jag då inte är begränsad alls. Bara gå in och köra lite mage på gymmet eller vad som helst. Frågan jag måste ställa mig är alltså om jag kommer träna EN gång i veckan eller MER på Friskis?
 
FACTOR
En gång i veckan = 92kr/gång (engångsbiljetter) = 397 kr/månaden
1,5 ggr i veckan = 78kr/gång (engångsbiljetter snitta på 1,5 ggr/vecka) 505kr/månaden
2ggr i veckan =70kr/gång (engångsbiljet) 613 kr/månaden
2ggr i veckan = 55kr/gång. (minimedlem) 480kr/månaden
3ggr i veckan = 64kr/gång (enångsbiljett) 830kr/månaden
3 eller fler i veckan = (fullmedlem) 680kr/månaden
 
Det räcker med att gå totalt två gånger mer på en månad utöver 1gg/vecka så förlorar man redan på att köpa singelbiljetter. Vill man träna mer än 1 gång i veckan så tjänar man alltså på att ta minimedlemsskap, fast per månad än att ta engångsbiljetter. Håller man sig på bara 1 gång/vecka så klarar man sig och det är ett bra val! De som jag strykit är helt enkelt kassa val :P Frågan jag måste ställa mig här med är alltså om jag kommer träna EN gång eller MER? Tre eller mer känns inte aktuellt. Då har jag hellre Allkort Frikis + 2ggr/veckan Factor för samma pris som det blir att ha endast Factor fullmedlem.
 
SLUTSATS
Ja, som ni ser så slutar båda med att jag egentligen måste fundera på hur många GÅNGER jag kommer träna i veckan. Gränsen verkar gå redan vid 1 gång på de båda. Och så måste jag fundera på om jag vill vara på ETT ställe eller på BÅDA. Ett enkelt val skulle ju vara att bara ha friskiskort, så skulle jag sänka kostnaden rätt rejält. Det visste jag iofs innan att Factor är en väldans kostnad. Frågan är om det är värt det? Om jag bara skulle tänka träningsmässigt så skulle jag säga nej, men eftersom det precis som Friskis är en social del för mig så är det mer det och det roliga med Factor som jag behöver fundera på om det är värt. Det är lätt att avgöra i de enskilda fallen var för sig vilket av de jag skulle ta. Då skulle jag ta Allkort utan tvekan på Friskis. Och mini på Factor. Men när jag ska avgöra de båda i kombination med varandra så blir det mycket svårare.
 
Jag tränar ca 5-6 dagar i veckan (försöker hålla mig till 5). Ska man vara krass så skulle jag minst behöva löpträna två gånger och cykla två gånger i veckan. Då är det bara två dagar kvar om jag inte ska köra lite kombi/dubbelpass. Factor kan man ju alltid kombinera med löpning eftersom det är så kort pass. Hellre det och ha kvar vilodagar för kroppen (annars kan man sluta träna helt om kroppen inte får bygga upp sig). Jag kan dock tänka mig, om jag är ärlig mot mig själv, att det kommer bli bara löpning ELLER cykling ute, kanske tot tre ggr/veckan. Då har jag två-tre pass kvar. Jag vill ju som sagt helst fylla upp cyklingen med spinning nu och då behövs friskis. Jag vill ha ett eller två Factorpass kvar i veckan. Desstuom måste jag simma helst en gång i veckan. Det är för FÅ dagar i veckan kan man ju lätt konstatera!!!! :( Egentligen skulle jag behöva plocka bort Friskis helt. Få styrkan genom Factor och tvingas vara ute i de övriga och hinna simma. MEN då kan jag inte vara inomhus och varken spinna eller göra nåt annat. GAH, hur svårt ska det vara.
 
Nuvarande kostnad. Fatta jag lägger 700kr/månaden på träningsmedlemskap som det är nu. Det är 8500kr/år. Crazy, och det är BARA medlemsskap. Sen utöver det är det golfmedlemskap, träningskläder, utrustning, anmälan till alla lopp mm mm.....
 
Jag blir inte klokare av det här mer än jag VET vilket kort jag ska ha OM jag ska ha ett :) Alltid nåt. Kanske blir det ändå ett nytt Allkort på Friskis och sen får jag väl vara på Factor så länge jag känner att plånboken klarar det. Priset är 700kr/ månad för den träningen jag vill ha. Och som det är nu så kan jag rinte riktigt se någon annan bra lösning. Hahaha, vilket långt värdelöst inlägg inlägg det blev som egentligen inte slutar i en klockren slutsats. Men kanske hjälper jag någon att sortera tankarna iallafall :P

Kommentarer
Postat av: Ema

Du de var ett jävla hålligång;)

2013-03-26 @ 17:40:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0