En svensk klassiker



I år har jag gjort EN SVENSK KLASSIKER. Och räknar mig nu som en KLASSIKERBRUD!!! :D Vasaloppet, Vätternrundan, Vansbrosimningen och Lidingöloppet har jag krigat igenom. Det har varit HUR KUL SOM HELST och jag längtar redan tills nästa gång! Det är helt fantastikt vad kroppen klarar av! :) Här kommer en kort resumé av mitt år som klassiker! :) Under En Svensk Klassiker -kategorin hittar ni lopp för lopp lite mer detaljerat upplevt :)
 

 
VASALOPPET, 9 mil skidåkning gick fantastiskt bra, en rolig upplevelse som jag är glad att jag har gjort! :D Hur häftigt som helst när startskottet gick och man fick vara en av dem i som drog iväg i myllret. Kroppen är sjukt trött efter 10h skidåkning. Jag skulle gärna göra det igen men då blir det öppet spår så man kan prestera lite tidsmässigt också :) Tiden blev 10.20.47.
 
 
 


 
Sen rullade det bara på. Nära 100 mil cykling och ett varv runt Vättern var kirrat. VÄTTERNRUNDAN var inte alls lika jobbigt som jag trodde att skulle vara. Med många mil i benen var jag väl förberedd både fysiskt och mentalt! Tillsammans med Nicke och Elina seglade vi fram runt pölen. 30 mil cykling. Vi startade vid 23 så vi cyklade genom hela natten. Man trodde att man skulle vara mer trött än man var men det kändes mestadels som en rolig utflykt, ett roligt äventyr att se bandet av röda lysen på natten och sen när solen gick upp på morgonen och det var jättevackert. Ont i arslet, jajjemen. Tid: 13h 13 min.
 

 
VANSBROSIMNINGEN: Ett dopp i lite småkallt vatten har ingen dött av. 3000m 16.9 gradigt vatten varav 2000 meter simmas i Vanån och 1 000 meter motströms i Västerdalälven. Känns liksom inte riktigt som att den grenen kan mäta sig alls mot de andra loppen varken i tid, utmattning eller styrka. Ingen träning alls innan. Tid: 1:15:31. Lätt som en plätt! ;-)

 
 
 

 
 
LIDINGÖLOPPET: Sist men inte minst var det dags för 3 mil löpning på Lidingö. Det här var en pers!!! Efter att ha skadat knäna och haft helvila 5 veckor innan loppet så var förutsättningarna inte det bästa. Världens kramp, köttsår på foten och lite för dålig styrka. Jag bedömmer detta som det tuffaste av klassikerloppen. Jag KRIGADE mig igenom med mer smärta än de andra loppen och i mål på tiden 3:41:30! Nöjd och stolt!

 
Jag skulle vilja skicka ett STORT TACK till alla mina vänner och familj som stöttat och följt mig det här året och haft tålamod med all min träning. Tack för att ni har haft förståelse att jag har varit lite nördig och lagt mycket tid på detta. Utan er hade jag inte lyckats! <3 Jag bara väntar tills att jag blir återställd från alla skador och förslitningar min kropp har dragit på sig under året och så vill jag på't igen ;-) Längtar redan (fastän jag knappt kan stödja på foten) :D
 
Alla kan göra En Svensk Klassiker, MEN det krävs en rejäl dos PANNBEN, VILJA, smärttålighet, mycket tid och en hel del målinrktad TRÄNING måste jag säga om man vill få en BRA upplevelse av loppen :) Man blir helt häpen av vad kroppen faktiskt klarar av och det blir endorfinknarande på hög nivå! :D
 
Det har blivit mer än 28h skidåkning, 52h cykling, ett antal spinnpass och 20h löpning, En totalsträcka av 186 mil har jag knåpat ihop i år på skidor, cykel och fötter.
 
Man ska veta lite vad man ger sig in på. I mitt fall så har året förutom en klassiker bestått av 4 besök hos kiropraktor pga låsning i höften av skidåkningen, 5 ggr nålterapi sätet för att få loss myrorna som är i foten sen Vasaloppet (som fortfarande är kvar), 5 cm varböld efter Vätternrundan. Överansträngda senor i knäna pga av löpningen, 3 ggr laser för knäna. Ofrivillig vila och tejpning och knän. Stela och överansträngda lårmuskler efter all benträning. Ett antal ggr hos sjukgymast. Helt sönderskavda fötter av löpningen och ett stort köttsår efter Lidingöloppet. Det är inte för att skrämma er, men det har varit året för mig. De andra har klarat sig bättre men man ska inte tro att det kanske går helt smärtfritt att göra en klassiker om man är envis och vill prestera även om jag nog kanske har varit lite väl skadedrabbad (klen tjej haha :P). Det har inte varit en dans på rosor men det har också varit HUR KUL SOM HELST och, VÄRT all smärta, träning och skador. Jag kommer absolut att göra en Klassiker igen och hoppas jag får möjligheten!!! :D Med största sannorlighet med en start på nästa års Lidingölopp! Första gången man gör nåt så vet man ju inte hur mycket man kan pressa sig och hur kroppen reagerar på så långa sträckor. Andra gången vet man ju och det är då man törs tänja på gränserna och prestera. JAG VILL IGEN!!! :D Men ett tag framöver nu så ska jag bara njuta och träna sådant som jag tycker är kul utan att känna "träningstvång" inför specifika lopp och det ska också bli hur skönt som helst! En liten paus ska jag erkänna att jag behöver och få göra lite kravlös träning ett tag :)
 
 
Och mina PARTNERS IN CRIME, Nicke, Calle och Elina! Starka krigare hela gänget! Vi har kämpat och svettats tillsammans i ett år och jag är så stolt över oss alla. Ni har alla gjort grymma insatser!!!!! :D
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0