Hugg i magen - cysta på äggstocken :(

I tisdags var jag på kvinnokliniken. Vet inte om jag sagt det förut men jag har haft problem med hugg i magen, ena sidan med känsla av att det varit höger äggstock i några månader nu... Ibland så man vikt sig i smärta och ibland "bara" kortare knivkugg eller småvärk. Mot slutet har det varit flera ggr i timmen. Så jag tänkte att det var bäst att kolla upp. När jag pratade med dem i telefonen trodde de att det kunde ha varit bara spiralen som satt lite på sniskan och de bad mig ta alvedon (??!), att de tyckte det lät normalt. Men jag fick kämpa lite och sen fick jag en tid, då jag faktiskt INTE tyckte att det alls kändes normat med så mycket hugg jämt (och det visade sig att jag hade rätt).
 
Det var inte spiralen som satt snett utan jag har tydligen en cysta size tennisboll på höger äggstock :( Den verkar också ha trashat hela ena äggstocken, tack för det... Ev finns halva kvar, det får vi se. Otäckt med cystor och tumörer. Så nu är det bara att invänta operationstid :( Man ska klara sig bra med en äggstock sägs det, men jag hade gärna haft två. Faktiskt. Känslan av 50% bortfall känns ju hur som helst inte så kul.
 
Det som gör att det hugger är antagligen att den snor sig runt sitt eget fäste och om den är större och tyngre så trycker den ibland lite mot nåt organ också som gör att det värker. Osäkert hur länge jag haft den. Oftast är det ofarligt och jag hoppas att det är fallet hos mig också, (förutom att jag förlorar en äggstock:( ) Läste lite på internet och jag som inte har åldersnojja alls fick det nästan när det stod att den som jag har "upptäcks vanligtvis i 30 års åldern" ;-)
 
Idag när jag tränade var det lite jobbigt eftersom de så har börjat hugga rätt mycket. Och även nu. Det hugger och strålar i magen nästan hela tiden. Hoppas att jag får en op-tid ganska snart. Dock har jag faktiskt bett om att om möjligt få opereras efter Lidingöloppet så att jag kan få slutföra min klasiker. Det har varit många saker som stoppat mig under hela året, men skam den som ger sig. Ska de karva så får de göra det efteråt! Ingen sätter kniven i mig innan dess!!! Jag förstår om man tycker att jag är dum som sätter loppet framför op, men har man inte kämpat för något som jag har gjort för detta så förstår man inte heller min sida. Jag har självklart kollat upp så att det inte är någon fara, jag hade säkert ändå inte fått op-tid förrän efter pga väntetider. Skulle den snurra fast sig och inte släppa igen så kommer det att göra så ont, så får jag åka till akuten och operera då, men fram tills dess är målet Lidingö :)

Kommentarer
Postat av: Susanne

Åh, vad jobbigt :( Jag har haft liknande "hugg" i några veckor nu... inte alls kul. Har bokat tid, men det är långt kvar. Hoppas att du mår bättre snart och slipper ha ont.

Svar: Ja om man känner hugg mer än normalt (typ vid ägglosning kan man ju känna det ändå) Men fortsätter det är det smart att kolla upp. Hoppas att det går bra för dig!
MIG

2013-09-06 @ 17:58:00
URL: http://www.susannekleman.se
Postat av: Cecilia

Tänker på dig! Kram Cecilia på Friskis

Svar: Tack Cissi! :)
MIG

2013-09-06 @ 21:30:48
Postat av: Salisen

De kommer gå bra gumman <3 Linda har oxå opererat cysta på äggstocken. Förstår att du e lite orolig, de e helt normalt. MASSA STYRKE KRAMAR <3 <3

Svar: Tack! <3 Egentligen är jag inte orolig för cystan, utan att de tar äggstocken, mer det som är surt! Ogillar sjukhus! Och sen är det ju såklart drygt om jag blir sjukskriven och sen inte kan hoppa och studsa som jag vill på några dagar/vecka/veckor (?) innan det läkt ordentligt. Men det ska bli skönt att det slutar göra ont iallafall.
MIG

2013-09-10 @ 13:30:35
URL: http://www.salisen.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0